Thursday 14 May 2015

UM LIB-PENDETA-SEPTEMBER 2013-OGOS 2016

GEDUNG ILMU-segalanya ada d sini..tersimpan khazanah yang tidak ternilai dengan wang ringgit....terokalah, carilah, akseslah, bacalah, renunglah, hayatilah, imaginasilah, ilusikanlah, ketahuilah dan nilailah...betapa beruntungnya kita dengan menggunakn gedung ini. Minda terbuka, anjakan paradigma ...anjakan minda...lonjakan minda....Maka lahirlah...luahan ini...
Dari depan...aku, Komathi, Tusha, Sathie & Soon-depan UM LIB-menunggu library buka



Impianku digedung ini
Dari jauh ku berlari
Mengejar mimpi-mimpi
Semakin kuhampiri
Ku menjengah satu misteri
Misteri yang realiti
Semakin membuka hati

Dari sini ku merenung
Baris-baris aksara
Kata-kata pujangga besar
Terpampang didinding bisu Pendeta
“Gedung Akal Laut Bicara Manusia”
“Mutiara Pendeta Tasik Pujangga”
Inilah kata-kata
Pujangga tercinta
Menyulam kata selaut bicara
Menyesak pundakku
Mampukah aku mencabar lautanmu
Yang maha luas
Sehingga aku bagai lemas
Tak keruan
Memintal-mintal benang keraguan
Menganyam-nganyam dongengan
Mengira-ngira keyakinan
Kerana aku punyai visi
Menawan gedungmu.

Gedung ini
Mengajar aku perit
Mendidik aku sakit
Menambat erti perih
Menginsaf kerdil diri
Yang aku hanya
Buih yang tidak dikenali
Buih yang akan lenyap
di kaki ombak yang memutih

namun kugagahi
walau seribu duri
ku tetapkan misi
menawan gedung mu
menjejaki realiti
merealisasi visi

Bilik Karel 24 Perpustakaan UM
 Disember 2013

Bersama Seha & Arina-sekadar hiasan

No comments:

Post a Comment