Thursday 7 May 2015

Sajak Musim bunga di Bumi Kim Chee -2014



Sajak merupakan puisi moden yang bebas dan terikat dengan apa-apa peraturan dalam proses peniptaannya. Sajak mengungkapkan perasaan dan pemikiran pengarangnya dan disampaikan dengan daya dan kawah kreativiti yang sarat dengan  emosi, intuisi, imaginasi dan halusinasi.





Musim bunga di Bumi Kim Chee
(Secebis nostalgia dari Korea Selatan  13-17  MEI 2014)

Musim bunga di Bumi Kim Chee
aku terpesona
aku terpana
aku terkesima
aku terlena
dibuai amukan rasa
dibuai keindahan mata
dibuai warna alam
terbentang bak lautan

Musim bunga di Bumi Kim Chee
seindah nama
seindah rupa
seindah madah
seindah warna pelangi
yang mendamaikan
yang menyenangkan
yang menggamit kemesraan
yang menyelit ketenangan
yang mendinginkan
yang membibit impian

Musim bunga di Bumi Kimchee
jangan cemari
aku akan kembali
aku akan mengingati
aku akan mendekati
mencari realiti
mencari kunci
mencari diri
menajam mata  hati
kembali pada realiti
Musim bunga di Bumi Kim Chee
jagalah diri
aku pasti datang lagi
bila tiba musim mu nanti
mewarnai kembali
sebuah realiti
walau sepi
walau sendiri
aku akan kembali
mewarnai mimpi
yang amat kusayangi



 https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhqL2675C4crdKlnWIdsVeyb6gI7V8Syu6nFS-PSIjXfmF37KGDgi15FaHufAJpOYwsKyZy9WdJBvHVoRHaUBFusggfMHjZG1_xOMPz5YvRq6sYGjTCvOiLbzlKcXZ6nGYka6jh_CLXjeU/s1600/DSC02917.JPG







Sajak ini tercetus hasil daripada sebuah bicara, tidak berkaitan dengan sesiapa baik yang hidup atau yang tidak bernyawa, sekadar luahan imaginasi yang liar.



Bicara
(Nostalgia di bumbung Kim chee)
Di bumbung Kim Chee
Ku berdebat
Tentang sebuah nama
Walau terkulat-kulat
Tiada putus bicara
Lantunan suara yang tiada tara
Menegak egoan kata
Menegak benang kemenangan
Namun akhirnya
Terpacul sebuah nama
Si Tilam Empuk

Si Tilam Empuk
Bukan hanya pada nama
Dia punya cerita
Dia punya sandiwara
Dia punya suatu mantera
Dia punya bicara
Dia punya dongengan

Si Tilam Empuk
Menjadi satu nama
Melakar satu cerita
Menambah  kelakar bicara
Bila mana
Tiada siapa mahu mengakur kata
Bahawa dia
Punyai kaitan saudara

Nama Si Tilam Empuk
Menjadi satu penanda
Bagi memulakan bicara
Bagi membuka cerita
Bagi memanjang sengketa
Maknanya nama dia
Menjadi sebuah tanda
Atas jasa sebuah bicara
Bicara yang punya kuasa
Bicara yang bisa mengubah segalanya
Bicara yang memutar balikkan semuanya
Meladeni dunia masa


KIMCHEE GUEST HOUSE
KOREA SELATAN 13/5/2014

No comments:

Post a Comment